ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

«مجتمع آرامش» آرامش رامسر را برهم ریخت!

کد خبر : ۱۰۴۸۸۰ زمان مخابره:
   ۱۱ : ۲۳ -- ۱۳۹۲/۳/۷

خبرگزاری میراث‌فرهنگی



شهر هم نفس می‌کشد؛ آن هم از مجرای تنفسی! حالا تصور کنید یک مجتمع تجاری با نام آرامش مقابل باغی 33 هکتاری و در حریم 4 اثر تاریخی ساخته شود، آن هم با تراکم 90 درصد و ارتفاع بیش از 5/8 متر؛ درست اتفاقی که برای مجرای تنفسی رامسر رخ داده است.




خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ ساخت مجتمع تجاری آرامش، مقابل باغ 33 هکتاری و درحریم 4 اثر تاریخی رامسر درحالی رو به اتمام قرار دارد که کارشناسان میراث ‌فرهنگی خبر از تراکم 90 درصدی و ارتفاع بیش از 5/8 متر را می‌دهند. گفته می‌شود طرح سطح اشتغال و ارتفاع در آخرین جلسه‌ای که در سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شده بود، مورد موافقت کمیته شورای فنی قرار نگرفت اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این طرح هفته گذشته، در دفتر یکی از اعضای شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی با حضور 3 تن از اعضا  تایید شده و قرار است به‌زودی اعلام شود.
 
روزی که قرار شد مجتمع آرامش مقابل باغ‌های 33 هکتاری رامسر پی‌ریزی شود، قرار نبود از ضوابطی که برای ساخت این ‌برج‌ها لحاظ شده تخطی صورت بگیرد. اما گویی ارتفاع 5/8 متر با سطح اشغال 40 درصد برای سازندگان به‌صرفه نبوده که عزم‌ها برای ساخت یک طبقه اضافی و سطح اشغال 90 درصد جزم شده، به‌‌طوری‌که شنیده شده این طرح مورد موافقت اعضای شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی هم قرار گرفته است.
 
به‌گزارش CHN، مجتمع آرامش درمکان و حریم‌ بناهایی احداث شده که هتل بنیاد پهلوی در سال 1/5/1352 با شماره 1520 به ثبت رسیده، بلوار مقابل هتل‌های رامسر با شماره ثبتی 1521، مورخ 5/10/52 و باغ رامسر با شماره 2323 در تاریخ 19/2/1378 و ساختمان فرمانداری با شماره  3326 در تاریخ 25/12/79 درفهرست آثار ملی جای گرفته است.  
 
این درحالی‌است که کارشناسان میراث‌فرهنگی در تاریخ 6/12/79 با بررسی حریم بناهای فوق طی نامه‌ای به شماره 1/1_ 1000876 مورخ 6/12/1380 به نهادهای مختلف ابلاغ می‌کنند. اما بحثی که درحال‌حاضر مطرح است به ضوابط حریم مشخص شده برمی‌گردد. در یکی از بندهای حریم بناهای رامسر آمده است، ارتفاع ساخت و ساز در بلوارها تنها، با ارتفاع 5/8 متر و 40 درصد سطح اشغال زمین مجاز است.
 
اما حالا، مجتمع آرامش با تخطی از ضوابط تعیین شده، آرامش منطقه را برهم زده است چراکه مالک درخواست دوطبقه اضافی با سطح اشغال 90 درصدی دارد. اتفاقی در آینده‌ای نزدیک سبب برهم خوردن فضای رامسر و منظر طبیعی آن می‌شود.
 
یکی از کارشناسان در تهران به‌خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «یک ماه‌ پیش، مالک درخواست سطح اشغال و ارتفاع مجتمع آرامش را داده بود که در شورای کمیته فنی به‌تصویب نرسید. اما در کمال ناباوری  در جلسه‌ای که هفته گذشته در دفتر یکی از اعضای شورای فنی با حضور سازنده بنا  تشکیل شد قرار شد حریم محدوده مورد بازنگری قرار بگیرد و ساخت و ساز به‌صورت پلکانی انجام شود.»
 
به‌دنبال این رخداد، این پرسش مطرح می‌شود که اگر حریم نیاز به بازنگری دارد چرا در زمانی اتفاق می‌افتد که ساخت مجتمع آرامش رو به اتمام است. هر چند که کارشناسان تهران و مازندران براین باورند، اگر حریم هم مورد بازنگری قرار بگیرد شامل این بنا نمی‌شود چراکه مصوبه بازنگری بعد از زمان ساخت اعلام می‌شود و به ضوابط ساخت و سازهای گذشته تعلق پیدا نمی‌کند.
 
مجتمع سفید رنگ آرامش با نمایی سنگی و معماری کلاسیک وارداتی آن هم در بسته‌ای حجیم گویی تنها قرار است به کاخ و هتل قدیم رامسر دهن‌کجی کند. بی‌خبر از آنکه این نقطه از رامسر تنها فضای تنفسی شهر محسوب می‌شود که با افزایش تراکم و حجم ساخت و سازها و دخالت تنها مجرای تنفسی شهر را تا مرز نابودی پیش می‌برد.
 
کارشناسان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی در نامه‌ای از مسئولان میراث‌فرهنگی و استانی خواسته‌اند که این پروژه به‌سرعت متوقف شود و از حد مجاز تخطئی نکند.
 
در این نامه که به‌امضای کارشناسان گیلان و مازندران رسیده، آمده است:
همانطوری‌که مستحضرید مجموعه تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر رامسر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ضوابط عرصه و حریم برای آن در نظر گرفته شده است که از این حیث تاکنون تلاش مدیران، کارشناسان و همکاران یگان در راستای صیانت از مجموعه مذکور بوده است. در اقدامی سودجویانه و هماهنگ از سوی سرمایه‌گذاری موسوم به شرکت برج‌های آرامش که مجری طرح‌های آرامش در منطقه اریه کله دهستان چهل شهید بخش مرکزی شهرستان رامسر بوده که از این حیث منجر به آسیب به دید منظری منطقه مورد اشاره گردیده و بهانه ای برای ساخت و سازهای بی‌رویه در آن منطقه شده است.
 
درخواستی را در محدوده عرصه و حریم بلافصل باغ سی و سه هکتاری رامسر ارائه و باهمراهی بعضی مسئولان شهرستانی در جهت خلاف ضوابط ابلاغی درخصوص کد ارتفاعی جلساتی برگزار و تاکنون نتیجه‌ای برای آنان به همراه نداشته، صورت پذیرفته است. نکته حائز اهمیت درخصوص اولین گام درخلاف مذکور دادن سطح اشغال بالای 95 درصد به ملک مذکور بود که با توجه به حمایت برخی از دستگاه‌های اجرایی صورت پذیرفته است و همچنین با نیت سودجویانه اقدام به خرید اراضی بیشتری پیرامون بنا کرده است.
 
باتوجه به موارد ذکر شده و افرای سودجوی دیگری که منتظر نتایج فرآیند آغاز شده در این بخش از شهر هستند و همچنین حفظ تنها بش باارزش و قانونمند شهری رامسر که به عنوان بستری مطمئن برای حفظ سیمای منظری و بصری شهر و منطقه شمال کشور محسوب می‌شود خواهشمند است دستور فرمایید تا نسبت به هر گونه عدولی و یا مجوزی مغایر ضوابط ابلاغی و علی‌الخصوص کدارتفاعی اقدام لازم معمول دارند.

 

اسامی کارشناسان میراث‌فرهنگی استان تهران و گیلان در خبرگزاری میراث‌فرهنگی محفوظ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد