ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

نگرانی کشاورزان ازتوزیع برنج خارجی همزمان با برداشت شالی در مازندران

 

ساری- در حالی که با آغاز دروی مکانیزه شالی در مازندران، برنج نو به صورت رسمی تا چند روز آینده وارد بازار می شود، اما واردات و توزیع انواع برنج خارجی، موجب نگرانی شدید شالیکاران استان شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، توزیع گسترده انواع برنج خارجی در بازار بویژه همزمان با نوبرانه شدن برنج مازندران، زخم کهنه ای است که ظاهرا هر سال با پیچیدن عطر برنج در شالیزارهای شمال کشور بیش از پیش سرباز می کند.

بر اساس اعلام مراجع رسمی، امسال در آستانه ماه مبارک رمضان حدود ۵۵۰ هزار تن برنج از خارج وارد و در بازار مصرف داخلی توزیع شده است.

برداشت برنج مازندران نیز همزمان با ماه مبارک رمضان در برخی مناطق آغاز شده است، استانی که به استناد آمارهای رسمی ۴۴ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

همزمانی توزیع برنج خارجی در بازار با برداشت شالی از شالیزارهای مازندران ،بیش از پیش سبب نگرانی و حتی عصبانیت شالیکاران شده است که معتقدند امسال هزینه کاشت ، داشت و برداشت محصول برایشان تا دو برابر سال پیش افزایش یافته ولی ظاهرا محصولشان را باید به نرخ پارسال بفروشند.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی هم کشاورزان را مظلوم ترین قشر در استان مازندران معرفی کرد و گفت: کشاورزان هنوز زبان گویا برای مطرح کردن مشکلات خود ندارند.

وی از تغییر کاربری و نابودی زمین های کشاورزی غرب مازندران انتقاد کرد و افزود: به طور یقین تا چند سال دیگر ذره بین به دست باید به دنبال زمین کشاورزی در غرب مازندران گشت.

او ادامه داد: با ادامه روند موجود، کشاورزان امروز ما که صاحب اراضی زراعی و باغی هستند به سرایدار تبدیل می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز از واردات بیش از اندازه و بی موقع برنج انتقاد کرد و گفت: در حالی که کشاورزان در شرایط سخت و طاقت فرسا مشغول کشاورزی هستند و محصولشان در آستانه ورود به بازار است، واردات این محصول راهبردی ،سبب آزردگی برنجکاران می شود.

رضا عظیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واردات محصولات کشاورزی در حد نیاز و بموقع قانونی و ضروری است.

وی ادامه داد: دغدغه شالیکاران از مقدار زیاد و زمان نامناسب واردات برنج است که جای تامل دارد.

عظیمی گفت: واردات بیش از ۳۲۰ هزار تن برنج در زمانی که محصول شالیکاران در راه بازار است ، علاوه بر اینکه موجب آزردگی کشاورزان می شود ، به ادامه فعالیت های کشاوری استان نیر لطمه می زند.

وی به ظرفیت و توانمندی مازندران در تولید برنج اشاره کرد و افزود: شالیکاران در شرایط سخت و طاقت فرسا کار می کنند و به جای اینکه مسوولان خدا قوت بگویند، عامل دغدغه فروش و کاهش قیمت شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در شرایطی کشاورزان استان مشغول فعالیت های کشاورزی هستند که زمین در استان از ارزش تجاری و مسکونی بالایی برخوردار شده است و برداشت محصول به نسبت درآمدی که می تواند از تغییر کاربری حاصل شود بسیار اندک و ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه زمین های مازندران قیمت کشاورزی ندارند، بلکه ارزش تجاری پیدا کرده اند، افزود: برنجکاران در زمین هایی که ارزش اقتصادی بالایی دارد، با درآمد اندک فعالیت کشاورزی انجام می دهند.

عظیمی ابراز امیدواری کرد که باتوجه به محدودیت های قانونی در واردات محصولات کشاورزی ، مسوولان و دست اندرکاران در اجرای کامل آن اقدامات لازم را معمول دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به قیمت های کنونی برنج در بازار اشاره کرد و گفت: شالیکاران از قیمت های کنونی برنج تا حدود زیادی راضی هستند و اگر این قیمت در زمان عرضه محصول نیز تثبیت شود ، برای شالیکاران راضی کنننده تر خواهد بود.

هم اکنون هر کیلوگرم برنج طارم محلی در بازار مازندران ۶۵ تا ۷۰ هزار ریال خرید و فروش می شود.

قیمت هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی نیز هم اکنون در بازار مازندران ۶۴ تا ۶۸هزار ریال، برنج از نوع بی نام ۶۰ تا ۶۵ هزار ریال، خزر و فجر ۵۲ تا ۵۵ هزار ریال، شیرودی ۵۰ تا ۵۲ هزار ریال، ندا و نعمت هم ۴۷ تا ۴۹ هزار ریال است.

مازندران ۲۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و سالانه با تولید بیش از ۹۷۰ هزار تن برنج سفید ، ۴۴درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.


گزارش از: سید رضا هاشمی کروئی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد