ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com
ساحل دریا آن لاین

ساحل دریا آن لاین

تماس و پیامک به نشریه 09117895385 و ارسال ای میل sada1390@yahoo.com

مراورید سیاه در سبد صادراتی/ احیای نسل ماهیان خاویاری در مازندران


ساری - خبرگزاری مهر: با توسعه مراکز تولید و تکثیر ماهیان خاویاری در مازندران، مروارید سیاه خزر دوباره در سبد صادراتی جای خود را باز می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ماهیان خاویاری از گونه های با ارزش اقتصادی دریای خزر هستند که دریک دهه گذشته پرورش ماهیان خاویاری به ویژه گونه فیل در مازندران آغاز شده  است.

 

کاهش چشمگیر استحصال خاویار در دریای خزر سبب شده تا در دو دهه اخیر با همت  کارشناسان شیلات، طرح پرورش ماهیان خاویاری با هدف حفظ ذخایر دریای خزر مورد توجه قرار گرفته است.

 

درحال حاضر مجوز دو مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در مازندران صادر شده که در زمینه تکثیر و تولید ماهیان خاویاری فعالیت دارند.

 

مجتمع پرورش قره برون ساری فعالیت خود را از سال 1382 به طور رسمی در زمینه پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان آغاز کرد و   در سال 1385این شرکت توانست پروانه تاسیس، جهت احداث واحد پرورش ماهیان خاویاری را اخذ کند و در فروردین سال بعد فعالیت خود را در زمینه ماهیان خاویاری به طور رسمی آغاز کند.

 

به گزارش مهر، همچنین مدرنترین مزرعه پرورش ماهی خاویاری رامسر نیز ماه جاری افتتاح شد که در ارتقای توان تولید و پرورش ماهیان خاویاری در استان نقش آفرینی می کند.

 

علی اصغر گلین مقدم مدیر پروژه مدرن ترین مزرعه پرورش ماهی خاویاری رامسر گفت: این پروژه با زحمتهای پدرم بهروز گلین مقدم شروع شد و با ظرفیت اسمی 30 تن تولید در سال و ظرفیت عملی 80 تن در دو فاز اجرایی شد.

 

وی افزود: با دشواری زیاد توانستیم بصورت زیر زمینی آب دریا را به مزرعه بیاوریم و ماهیان در آب دریا پرورش می یابند.

 

گلین مقدم اضافه کرد :محل تامین بچه ماهی این مزرعه از بخش دولتی بوده و زیر بنای آن 2500 متر مربع است و میزان آب مصرفی 300 لیتر بوده و هفت نفر بصورت مستقیم در این پروژه مشغول بکار شدند.

 

وی گفت : میزان تسهیلات دریافت شده از اعتبارات دولتی 10میلیارد ریال بوده و آورده ما 5 میلیارد ریال در این پروژه است.

 

نسل ماهیان خاویاری روبه کاهش

 

گونه های ماهیان دریای خزر از جمله گونه های منحصر بفرد و نادر به شمار می روند که نسل آنان در دهه های اخیر رو به کاهش رفته است. «تاس ماهی» در شمار گونه‌هایی است که در تمامی نقاط دریای خزر یافت می‌شود و تخم خاویار آن را مردم به گویش خود، «طلایی» می‌نامند؛ که از رتبه سوم ارزش برخوردار است و در فاصله 12 تا 16 سالگی به سن تخم‌دهی می‌رسد و بالغ می‌شود. از طول 1 تا 2 متر برخوردار است و از وزن 60 تا 100 کیلوگرم.

 

قره ‌برون(تاس‌ماهی ایران، بینی‌سیاه)، در حال حاضر، گونه‌ای مستقل به شمار می‌رود؛ چرا که پیش‌تر، آن‌را زیرگونه‌ای از ماهی روس می‌دانستند و اکنون از رتبه دوم ارزش برخوردار است. در حال حاضر برای تکثیر مصنوعی از گونه «روسی» پیشی گرفته و همچنین از آن بزرگ‌تر است و دارای کیفیت خاویاری برتر نیز هست.

 

از نظر ظاهری تا اندازه‌ای شبیه گونه روسی خودش است، با رنگی تیره‌تر و با رنگ‌دانه‌های سفید که تا بینی او ادامه دارد و از نظر ظاهری از تاس‌ماهی روس جدایش می‌سازد.وزنش به 60 تا 130 کیلوگرم می‌رسد و درازایش از یک متر تا 2 متر؛ که در فاصله 12 تا 14 سالگی بالغ می‌شود.

 

فیل‌ماهی، بهترین ماهی آب‌های داخلی است که کیفیت ممتازش، رتبه اول را به خود اختصاص داده و نام دیگرش بلوگا است؛ و نمونه‌هایی از آن با وزنی تا 1400 کیلوگرم و سنی بیش از 100 سال، از سوی صیادان، به تور انداخته شده است. این‌گونه ماهی، هر 2 یا 3 سال یک بار، تخم‌ریزی می‌کند و بین 14 و 17 سالگی بالغ می‌شود و به نام بهترین خاویار، رتبه گران‌ترین ماهی و خاویار جهان را دارا است. از قامتی 5/1 متر تا 4 متر برخوردار است و تا امروز، رکورد صید آن در ایران، 620 کیلوگرم بوده است.

 

ماهی اوزون برون (دراکول) کوچک‌ترین ماهی خاویار دریای خزر است که در ایران به اشتباه کلیه ماهیان خاویاری را به نام اوزون برون می‌نامند. از نقطه نظر کیفی در رتبه آخر قرار دارد چرا که از خاویار ریزتر و ارزانتری بهره می‌برد.

 

این گونه از نظر تکثیر مصنوعی با مشکلاتی مواجه‌است و تعداد آن نیز در شرایط طبیعی رو به کاهش می‌رود. در ترجمه نام آن بینی دراز است. در فاصله ۸ تا۱۲ سالگی بالغ می‌شود. قامتی معادل ۱ تا ۱٫۵ متر و وزنی سبک‌تر در قیاس با دیگر ماهیان این خانواده در دریای خزر دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد